Tenniselleboog

Een tenniselleboog kan veel pijn geven bij het aanspannen van de spieren rond de elleboog, voornamelijk aan de buitenkant en langs de spieren in de voorarm. Bij een zogenoemde tennisarm is een deel van de spieren die de elleboog met de vingers en pols verbinden, ontstoken. Om van een tenniselleboog af te komen zijn er verschillende behandelmethoden. Welke het beste past bij uw klachten, bespreken we graag tijdens een consult.

• Geen wachttijden: u wordt snel geholpen
  • Aanvullend fysiotherapie? De behandeling wordt vergoed
  • Behandelplan afgestemd op uw klachten
  • Pijnloos en effectief van uw tenniselleboog af

Wilt u van uw tennisarm af? Orthodirect hanteert geen wachttijden. Dit betekent dat u in veel van de gevallen nog dezelfde dag terecht kunt in onze kliniek. Plan online een afspraak of bel ons via 035 – 622 83 29.

Epicondylitis lateralis: de oorzaak

Een tennisarm (officieel epicondylitis lateralis genoemd) wordt veroorzaakt door beschadigingen aan de spieraanhechting van uw arm. Dit kan gebeuren door overmatig gebruik of door een verwonding. Veel tennisspelers krijgen op den duur beschadigingen aan deze spieraanhechtingen. Vandaar de naam tennisarm of tenniselleboog.

Behandeling tennisarm

Een tenniselleboog kunnen we op verschillende manieren behandelen. In eerste instantie kijken we naar een behandeling waarbij we geen chirurgische ingreep hoeven uit te voeren. Als u sport, moet u hiermee stoppen totdat uw tenniselleboog volledig genezen is. Daarna kan u het sporten weer langzaam oppakken. Tijdens een eerste consult voeren we mogelijk direct een echografie uit. We maken onderscheid tussen de volgende behandelingen:

Tenniselleboogverband

We leggen een tenniselleboogverband aan om de druk op uw spieren gelijk te houden. U moet dit verband dragen als u wakker bent: van ’s ochtends na het opstaan tot ’s avonds voor het slapengaan. U draagt het tenniselleboogverband 3 weken lang.

Injectie met cortisone

Is er geen teken van verbetering na 3 weken tenniselleboogverband? Dan krijgt u in de zijkant van uw elleboog een injectie met cortisone. Dit middel helpt tegen pijn en ontsteking. U draagt na deze injectie nogmaals 3 weken het verband. Als de pijn na 3 weken nog niet volledig is verdwenen, krijgt u een tweede injectie en een nieuw tenniselleboogverband.

Operatieve ingreep

Operatieve ingreep Wanneer u na de injecties met cortisone nog steeds last heeft van uw tenniselleboog, kijken we samen met u naar de opties voor een operatieve ingreep. Hierbij halen we het ontstoken weefsel weg en verlengen we de peesaanhechting. U krijgt hierdoor minder last van de spieraanhechtingen. Het genezingsproces duurt enkele weken. Na de ingreep krijgt u gips of een brace om, zodat u uw arm zo min mogelijk belast. Als uw tennisarm is genezen, gaan we aan de slag met fysiotherapie om de spieren in uw arm aan te sterken.

Andere mogelijke behandelingen zijn zelfmassage, 6 maanden infiltratietherapie – waarbij we vlakbij het pijnpunt een pijnstiller injecteren en behandelingen door een fysiotherapeut.

Orthodirect: hulp zonder wachttijden

Ons concept is erop gericht dat u bij ons niet lang hoeft te wachten op een behandeling. Doorgaans kunt u dezelfde dag nog bij ons terecht voor een consult. Maak hiervoor digitaal een afspraak of bel ons via 035 – 622 83 29. We helpen u graag van uw klachten af!

Veelgestelde vragen over een tennisarm

Wat is het verschil tussen een tenniselleboog en een tennisarm

Beide zijn namen voor dezelfde aandoening: een ontsteking in de spieraanhechtingen in uw arm. De een noemt het een tennisarm, de ander een tenniselleboog. Beide betekenen hetzelfde.

Waar zit de pijn bij een tenniselleboog?

Bij een tennisarm of tenniselleboog heeft u last aan de buitenste knobbel van uw elleboog. Omdat bij deze aandoening de spieraanhechtingen ontstoken zijn, voelt u de pijn het sterkste op het punt waar uw pezen en spieren aan het bot vast zitten. De pijn kan door uw arm naar uw vingers trekken.

Bij welke beweging doet een tennisarm pijn?

Bij een grijpende beweging komt er meer druk op uw spieren en pezen. Dit kan pijn veroorzaken. Ook wanneer u uw hand achterover beweegt, trekken de spieren samen.

Wat is de oorzaak van een tenniselleboog?

De voornaamste oorzaak van een tenniselleboog is overbelasting van de spieren en pezen in uw arm. Veel tennisspelers krijgen op den duur last van een tenniselleboog, omdat deze spier bij de backhandbeweging overmatig gestimuleerd wordt.

Snel een consult en snel behandeld?
Maak dan nu een afspraak!